ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

ΣΧΟΛΙΚΟΥ ΕΤΟΥΣ 2005-2006

"Μαθαίνω για τους Σεισμούς"


 

 

Κριτήρια Επιλογής Θέματος

-          Βασικό κριτήριο αποτέλεσε η έντονη σεισμική δραστηριότητα της Μεσσηνίας καθώς και της ευρύτερης περιοχής του Ιονίου 

-          Εκ του παραπάνω απορρέει και το μεγάλο ενδιαφέρον των μαθητών να μάθουν για το φυσικό φαινόμενο του σεισμού και τους τρόπους αντιμετώπισής τους

-          Δυνατότητα ενημέρωσης καιπρόσβασης σε τεχνικού χαρακτήρα πληροφορίες, μέσα από βιβλιογραφία, internet και επαφές

 

Συνοπτική Περιγραφή Θέματος Προγράμματος

Η γνώση για τους σεισμούς μας δίνει την δυνατότητα να κινηθούμε σε ένα ευρύ πεδίο της «Επιστήμης της Σεισμολογίας».

-          Συγκεκριμένα οι μαθητές θα αποκτήσουν βασικές γνώσεις σχετικά με τις αρχές της «Επιστήμης της Σεισμολογίας» όπως

o       Ορισμός του «σεισμού»

o       Μονάδες μέτρησης (κλίμακα Richter, Mercalli, Rossi-Forel)

o       Λιθοσφαιρικές πλάκες, Σεισμική κλίμακα, Σεισμικά κύματα

-          Θα μπορέσουν να συλλέξουν, να μετρήσουν και να αξιολογήσουν τα δεδομένα των σεισμικών δραστηριοτήτων της περιοχής με την χρήση πρότυπου σεισμογράφου που έχει εγκατασταθεί στον σχολικό χώρο

-          Αποστολή των στοιχείων για την περαιτέρω επιστημονική αξιολόγηση των δεδομένων στο εργαστήριο σεισμολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών

-          Θα αποκτήσουν το αίσθημα της «συνεργασίας», με την προσπάθεια συνεργασίας με σχολεία του εσωτερικού ή του εξωτερικού, που υλοποιούν παρόμοια προγράμματα εντός της Ευρωπαϊκής ένωσης  μέσω του διεθνούς δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης  «Νέοι Δημοσιογράφοι για το Περιβάλλον»

-          Κτιριακή θωράκιση και νέα αντισεισμικά υλικά δόμησης

-          Θεωρητική προσέγγιση επιστημονικών μελετών για την πρόγνωση των σεισμών

-          Προληπτική αντιμετώπιση σεισμικών φαινομένων, με εφαρμογή πρακτικών ασκήσεων ετοιμότητας, στον χώρο του σχολείου

-          Παρουσίαση αποτελεσμάτων και ενημέρωσης της τοπικής κοινωνίας (γονείς, φορείς κτλ), σχετικά με το πρόγραμμα περιβαλλοντικής εκπαίδευσης

 

Εκπαιδευτικοί Στόχοι Προγράμματος

Γνωστικοί

Οι μαθητές:

-          Να μάθουν τρόπους μέτρησης και αξιολόγησης των δεδομένων που καταγράφονται από τον Η/Υ σε 24ωρη βάση, μέσω του πρότυπου σεισμογράφου που έχει εγκατασταθεί στον σχολικό χώρο

-          Να γνωρίσουν τις βασικές αρχές της «Επιστήμης της Σεισμολογίας» 

-          Να προσεγγίσουν τις επιστημονικές μεθόδους πρόγνωσης των σεισμών

-          Να μάθουν τους ενδεδειγμένους τρόπους αντίδρασης σε περίπτωση σεισμού

-          Να μάθουν τις βασικές αρχές πρόληψης και θωράκισης κτηρίων

Συναισθηματικοί

-          Προσπάθεια απομυθοποίησης του φαινομένου με σκοπό την έκλειψη ή την μείωση του φόβου που προκαλεί το φαινόμενο του σεισμού στους μαθητές και κατ’ επέκταση στους πολίτες  

-          Να αισθανθούν ψυχική ικανοποίηση και αυτοπεποίθηση μέσα από την συμμετοχή τους σε συλλογικές προσπάθειες

-          Να αποκτήσουν το αίσθημα του σεβασμού προς το περιβάλλον

-          Να βρουν τρόπους λήψης αποφάσεων, ανάπτυξης κριτικής και δημιουργικής σκέψης, ανάπτυξης πρωτοβουλιών.

Ψυχοκινητικοί

-          Εφαρμογή των μέτρων αντιμετώπισης σε περίπτωση σεισμού με αντίστοιχες ασκήσεις ετοιμότητας

-          Να αναπτύξουν νέες δεξιότητες και ικανότητες

-          Να αναλάβουν δράση για την επίλυση προβλημάτων που σχετίζονται με το σεισμούς

 

Άλλοι Στόχοι

-          Συνεργασία με τοπικούς φορείς για την έγκυρη και έγκαιρη πληροφόρηση των πολιτών  

-          Συνεργασία με Πανεπιστημιακούς φορείς για την πληροφόρηση των μαθητών σχετικά με τις  βασικές αρχές της Σεισμολογίας και την επιστημονική αξιολόγηση των δεδομένων

-          Συνεργασία με σχολεία του εσωτερικού ή του εξωτερικού που υλοποιούν αντίστοιχα Ευρωπαϊκά προγράμματα με σκοπό την περαιτέρω αξιολόγηση των αποτελεσμάτων

-          Συνεργασία και γνωριμία των μαθητών με το Εθνικό Γεωδυναμικό Ινστιτούτο και των  εργαστηρίων σεισμολογίας στην Ελλάδα.

 

Περιγραφή Διαστάσεων Αντικειμένου

Σε μια χώρα με έντονη σεισμική δραστηριότητα, η γνώση για τους σεισμούς και την αντιμετώπισή τους, αποτελεί βασικό στοιχείο μάθησης, με σκοπό να αποτελέσει το φυσικό αυτό φαινόμενο, συνειδητό κομμάτι των μαθητών

Τα αποτελέσματα από την εμφάνιση του σεισμού, σχετίζονται τόσο με τον κοινωνικό, όσο και με τον περιβαλλοντικό,  κοινωνικό, πολιτιστικό, οικονομικό και τεχνολογικό - επιστημονικό τομέα, σε Εθνικό ή Διεθνές επίπεδο

Οικονομικό Τομέα

-          Οι  επιπτώσεις στον Οικονομικό τομέα έχουν να κάνουν

o       με την αποζημίωση των πληγέντων καθώς και την αποκατάσταση των ζημιών που απορρέουν από έναν καταστροφικό σεισμό

o       με τα προληπτικά μέτρα που λαμβάνονται με τους νέους αυστηρότερους κανόνες δόμησης για την κτιριακή θωράκιση της χώρας

o       με τα προληπτικά μέτρα που λαμβάνονται για την αντιμετώπιση των σεισμών (ασκήσεις ετοιμότητας πολιτών και κρατικού μηχανισμού)

o       με τον εξοπλισμό, στελέχωση και την εκπαίδευση ιδικών ομάδων αντιμετώπισης καταστροφών 

Κοινωνικό Τομέα  

-           Οι επιπτώσεις στον Κοινωνικό τομέα έχουν να κάνουν

o       με την γνώση και την συνειδητοποίηση των πολιτών σχετικά με το φαινόμενο των σεισμών

o       με την γνώση σε θέματα αντιμετώπισης  του φαινόμενο του σεισμού

o       με την κοινωνική αποκατάσταση των σεισμόπληκτων

o       πραγματική και ρεαλιστική προσέγγιση του φαινομένου με σκοπό την μείωση των ψυχολογικών επιπτώσεων στο άτομο (π.χ. φόβος), που προκαλεί το αποτέλεσμα του σεισμού

Πολιτιστικό Τομέα

-          Οι  επιπτώσεις στον Πολιτιστικό τομέα έχουν να κάνουν

o       με την καταστροφή των αρχαιολογικών χώρων

 

Τεχνολογικό-Επιστημονικό Τομέα  

-           Οι επιπτώσεις στον Τεχνολογικό – Επιστημονικό τομέα έχουν να κάνουν

o       με την προσπάθεια των επιστημόνων  για την πρόγνωση των σεισμών

o       με την περαιτέρω επιστημονική αξιολόγηση των δεδομένων

o       με την μελέτη και την βελτίωση των δομικών υλικών

o       με την μελέτη και την βελτίωση της στατικότητας της κτιριακής υποδομής

 

Περιβαλλοντικό Τομέα

-          Οι επιπτώσεις στον περιβαλλοντικό τομέα έχουν να κάνουν

o       Με  αλλοιώσεις της γεωμορφολογίας μιας περιοχής

o       Με πιθανή πρόκληση τσουνάμι με προφανή περιβαλλοντική υποβάθμιση των περιοχών  που πλήττονται

o       Με πιθανή καταστροφή αγωγών  μεταφοράς π.χ. πετρελαίου ή φυσικού αερίου και τις συνεπακόλουθες επιπτώσεις στο περιβάλλον

o       Με την πιθανή πρόκληση πυρκαγιών

 

Τοπική - Εθνική Παγκόσμια διάσταση θέματος

ΤΟΠΙΚΗ: Η περιοχή της Μεσσηνίας καθώς και της ευρύτερης περιοχής των Ιονίων νήσων (Ζάκυνθος, Κεφαλονιά), βρίσκονται σε έντονη σεισμική δραστηριότητα που κατά καιρούς έχουν δώσει και πιθανά θα δώσουν μεγάλους καταστροφικούς σεισμούς 

ΕΘΝΙΚΗ: Γενικά ο Ελλαδικός χώρος βρίσκεται στο όριο επαφής και σύγκλισης της Αφρικανικής και της Ευρασιατικής λιθοσφαιρικής πλάκας. Για το λόγο αυτό υπάρχει και έντονη καθημερινή σεισμική δραστηριότητα σε Εθνικό επίπεδο

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ: Το φαινόμενο των σεισμών δεν εμφανίζεται μόνο στον Ελλαδικό χώρο αλλά αποτελεί ένα ενεργό πρόβλημα και σε παγκόσμιο επίπεδο με έντονες σεισμικές δραστηριότητες  (Ιαπωνία, Τουρκία, κτλ)

 

Συνεργάτες

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΣΥΝΕΡΓΑΤΗ

ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑΣ

1.       Σώκος Ευθύμιος

Λέκτορας τμήματος Γεωλογίας

Πανεπιστημίου Πατρών

-          Παρουσίαση χρήσης πρότυπου σεισμογράφου

-          Παρουσίαση και εξάσκηση σε λογισμικό καταγραφής και αποστολής των δεδομένων

-          Συνεχής συνεργασία σε θέματα αξιολόγησης των δεδομένων

 

2 Γερμενής Νίκολαος

Μηχανικός Ηλεκτρονικός και Η/Υ 

Πανεπιστημίου Πατρών

-          Εγκατάσταση στον σχολικό χώρο του απαιτούμενου υλικού για την καταγραφή και αξιολόγηση των σεισμών (πρότυπος σεισμογράφος, Η/Υ για την συλλογή των δεδομένων)

-          Υποστήριξη λειτουργίας σεισμογράφου

3.Κουτσουβέλη Αναστασία

Δρ Γεωλόγος Ερευνήτρια του ΙΓΜΕ

 

-          Συζήτηση με την Περιβαλλοντική ομάδα για τις φυσικές καταστροφές

 

4. Παπαθεοδώρου Γεώργιος

Φυσικός Ωκεανογράφος,

Επίκουρος Καθηγητής του Τμήματος Γεωλογίας του Πανεπιστημίου Πατρών

-          Συνεχής επιστημονική στήριξη.

-          Συζήτηση με την Περιβαλλοντική ομάδα για τις υποθαλάσσιες  κατολισθήσεις που προκαλούνται από τους σεισμούς. 

5. Αλεξανδροπούλου Σταυρούλα

Υπεύθυνος Περιβαλλοντικής

Εκπαίδευσης Β/θμιας Εκπαίδευσης ν

ομού Μεσσηνίας

-          Αρχικός προσανατολισμός και κατευθύνσεις οργάνωσης προγράμματος

-          Διευκόλυνση σε σκέψεις υλοποίησης προγράμματος

-          Παιδαγωγική Υποστήριξη

6. Λουλές Ιωάννης

Τοπ. Μηχανικός Ε.Μ.Π.(Δήμου 

Φιλιατρών)

-          Παρουσίαση των προβλημάτων που υπάρχουν, σε κτιριακό επίπεδο, στην περιοχή των Φιλιατρών

-          Παρουσίαση του σχεδίου κτιριακής θωράκισης του Δήμου Φιλιατρών

-          Παρουσίαση του σχεδίου «αντιμετώπισης σεισμών»

 

7. Δημοπούλου Χαρ/μπια

Πολιτικός Μηχανικός (Δήμου

Φιλιατρών)

-          Παρουσίαση του σχεδίου κτιριακής θωράκισης του Δήμου Φιλιατρών

-          Παρουσίαση του σχεδίου «αντιμετώπισης σεισμών»

 

8. Φέρμελη Γεωργία

Δρ.Εκπαιδευτικός - Γεωλόγος

-          Επιστημονική στήριξη

 

9. Ελληνική Εταιρεία Προστασίας της Φύσης 

-          Υποστήριξη στο πλαίσιο του δικτύου Π.Ε. «Νέοι Δημοσιογράφοι για το περιβάλλον»

10. Φούντας Παναγιώτης 

Ηλεκτρονικός – Ηλεκτρολόγος

Μηχανικός Πανεπιστημίου Πατρών

-          Ανάπτυξη και υποστήριξη λογισμικού καταγραφής σεισμικών μετρήσεων μέσω του σεισμογράφου

 

11. Παιδαγωγική ομάδα

Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης

Καλαμάτας

-          Παιδαγωγική υποστήριξη υλοποίησης έργου

 

 

Μαθητική Ομάδα

Το πρόγραμμα υλοποιείται με την συμμετοχή 17 μαθητών της Β' Τάξης του σχολείου μας.

Οι μαθητές που συμμετέχουν είναι οι παρακάτω :

 

ΑΓΓΕΛΟΠΟΥΛΟΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΒΟΡΡΕ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ
ΓΕΩΡΓΑΚΑ ΜΑΡΙΑ
ΔΗΜΗΤΡΑΚΟΠΟΥΛΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
ΚΑΝΑΛΟΥΠΙΤΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ
ΚΑΤΣΟΥΛΗΣ ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ
ΚΑΨΙΜΑΛΗΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ
ΚΟΡΩΝΑΙΟΥ ΙΩΑΝΝΑ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΟΠΟΥΛΟΥ ΝΙΚΗ-ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΑ
ΜΠΑΙΜΠΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ
ΜΠΕΡΔΕΣΗ ΓΑΡΥΦΑΛΙΑ
ΝΤΕΝΕΚΟΥ ΜΑΤΙΑΝΝΑ
ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ ΑΘΑΝΑΣΙΑ
ΠΑΠΑΘΕΟΔΟΣΙΟΥ ΠΕΡΣΕΦΟΝΗ
ΣΑΠΕΡΑΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ
ΦΩΤΟΠΟΥΛΟΥ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ
ΧΡΟΝΟΠΟΥΛΟΥ ΠΑΝΩΡΑΙΑ

 


ΚΕΝΤΡΟ ΣΕΙΣΜΟΛΟΓΙΑΣ

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ

ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Ν.ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ

 

Αρχική Σελίδα